Followers

Thursday, May 19, 2011

Masalah orang yang selalu tak happy






jeng2



Kadang-kadang sesetengah orang senang untuk menjadi happy. Senyum tak pernah lari dari bibir.. Dan ini gak menjadi persoalan kepada golongan yang kurang senang untuk menjadi happy: "Macam mane die tu boleh sentiasa happy ek?"

Entry kali ni bukan lah nak fokus kepada keagamaan, ketuhanan mahupun aspek masalah peribadi orang2 teretentu tapi menjurus kepada camne orang lain boleh control kite punye kebahagiaan secara negatif dan bagi kesan kat diri kite.

Sebenarnye, by default kite ni mmg dah berada dalam keadaan bahagia(contohnye bayi yg mmg xde masalah lgsung). Tetapi dengan wujudnye perkara2 yg tak best, reaksi kite akan berubah serta-merta dan semakin kita dewasa semakin banyak masalah yang kite kene hadap.

Dalam banyak-banyak kes, sebenarnye penting gak emosi negatif yang dikawal orang lain ni.. Contohnye kite tak bahagia kalau kene marah ngan mak sebab keluar lewat malam2, atau kene marah ngan bos sebab keje asyik tido je. Semua ketidakbahagiaan tu adalah untuk kita ubah diri kita menjadi lebih baik.

Sekarang yang aku tak paham betuii ni kalau ade antara orang2 dalam hidup kita yang padahal bukan keluarga sendiri pon, "MENGHALANG KITA UNTUK SENYUM". Ianya adalah tak sihat, tak patut dan hanya memberi kesan negatif kat diri anda. Kenapa perlu menghalang seseorang dari melakukan sesuatu yang baik dan tak menjatuhkan sesape? Ibarat ade orang tak bagi anda sembahyang. Macam tak make sense.

Untuk hal yang sedemikian, kite patut remind kat diri sendiri yang kite tak akan biarkan mereka kawal emosi kite. Saya memilih untuk senyum dan semua orang patut memilih untuk senyum. Buang negative energy yang tak patut dan biarkan dunia dipenuhi dengan kebahagiaan untuk semua orang.

2 comments:

Lilynn said...

yup! sy setuju. tapi ...sy paling geram la klu org berhutang tak reti2 nak bayar, ..bile fikir pasal tu..buat sy masam je..takleh nak senyum..huh!

Ashraf Jalil said...

oo..itu xpatot..

Please take your time for this =)