Followers

Monday, May 2, 2011

New year in New York (part 1)



YAAAA!! Dulu aku penah wat entry pasal vacation ke Sabah..Kali ni pasal menyambut New Year kat New York lak.. But first and foremost I would like to thank all my frenzzz (Sid, Sell, Faris, Quchai, Ben, Dzul) kerana kite same2 telah menjayakan rancangan ni sesame..Tahniah.. Kalo aku nak cite secare detail pasal trip ni, ia dijangka memakan kira2 seratus muka surat kertas A4. So, aku akan cube singkatkan entry ni sesingkat yang boleh tapi tak singkat sampai cecah parat atas lutut kerana bahagian tersebut adelah batas aurat lelaki ye wahai sahabat sekalian..


Okeh.. Segalanye bermula pada 30hb December pukul 6.30am dimana ktorg sume naik cab dari 1512 Skeena Avenue a.k.a rumah orang kaya Skeena ke Ottawa/Greyhound Bus Terminal. Tepat kol 7am, Mrs Pam selaku tour guide ktorg (Queensway Tour) jemput naik bas dari situ untuk ke New York.


Masuk je bas kitorang agak terperanjat gak la.. Memasing berkata dalam hati “adekah kite teramek pakej ke New York untuk warga emas?” Hampir separuh drpd mereka yg join trip ni terdiri dr golongan berumur 40-60 tahun.. Oh syahdunya… T.T … Tapi nasib baik ade la gak golongan2 remaja yg diangkut oleh pihak Queensway kat next bus terminal di St. Laurent. At least.., takdela kitorang berjanggut dan beruban rambut lepas balik dari New York nanti akibat terlalu banyak bergaul dengan warga2 emas tadi sepanjang trip. (ade membe aku cakap kalo banyak bergaul ngan org tua, kite akan cepat matang n cepat tua..)



Orait..skip..skip..skip..Akhirnya kitorang sampai kat duty free kat border US/Canada.. Adela diorang ni bli barang sket2. Pastuh saat yang mendebarkan telah pon tiba. Saat dimana ktorang nak kene lepas imegresen US. Nak dipendekkan cite., pegawai imegresen kutip passport n die check sume. Guess what, saya, MUHAMMAD Ashraf BIN Abdul Jalil, serta sume yg bername Muhammad/Mohamad atau ade BIN yang lain termasuk Sell, Sid, Quchai, Dzul dan Faris disuruh kuar gi masuk office die utk di”interrogate”. Special kes utk Ben sbb die join trip bersame ktorg, so xpepasal kene turun gak. Sori la Ben. Hahah. Ben adelah orang pertama yg dapat lepas tanpa disoal siasat kerana faktor nama. Manakala ke enam yg lain kene amek cap jari utk kesepuluh jari tgn dan disoal la pasal status, purpose etc.. , bayar brape dolar tah aku lupe, then troskan perjalanan.. Aku rase kalo ade antara kitorang name Bin Laden xtau r ape jadik..



Okeh. Satu lagi pengalaman yg aku xdapat lupekan ialah mase berenti lunch kat Subway tepi highway.. Lepas abes makan, naik bas utk troskan perjalanan..5 minit lepas bas gerak baru aku prasan yg aku tertinggal beg aku yg berisi PASSPORT, CAMERA, n segale MAP dan kertas2 info keperluan kat subway. AKu punye cuak takyah cakap la..Nak pengsan rase.. Aku tros gi kat Puan Pam , wat muke seposen n ckp “I think I left my passport n my bag behind” .. Beliau mmg sangat baik..Beliau dengan pantas bgtau bus driver , wat pengumuman n ktorang sume pon berpatah la balik.. Lepas aku dapat balik barang2 yg tertinggal tu, aku pon lari balik naik bas. Memule ingatkan sume org panas ngan aku., skali time aku jejak je kaki kat atas bas, sume orang bersorak tepuk tangan n feeweet aku.. Fuhh..aku ngan segan silunye meminta maap kat sume org yg kat dlm bas tu.. (tapi aku bukan mintak maap kat sorang2 cam mintak maap hari raye ngan family siap salam2 cium tangan o nanges2...., aku just laung skali “sorry guys!” jek..)



Skip..skip..dan skip lagi.., ktorang pon sampai ke New Jersey.. Dok kat Holiday Inn kat Harmon Meadow. Hotel die best wa cakap lu.. 2 bilik bersambung bersama 4 katil queen size utk 7 org. flat screen LCD tv 40 inci lebih kot ade utk setiap bilik.. Fuhh.. Seblom masuk bilik siap dijamu ngan cookies ngan air raspberry lagi..(air yg paling aku xsuke ..rase cam ubat antibiotic)..



Malam tu gak kitorang naik public bus gerak ke NY n ronda2.. saje usha2 kawasan sket..esoknye xdela nak sesat2 ..
Itu saje untuk entry part 1..


-TO BE CONTINUED-

3 comments:

nabila azmi said...

bahagianye boleh ronda2 negara org=)..like=)

follow awak erk=)


n cntiknye gmbr awak yg tuk header tu...


sgt suke^_^
tc=)

Ashraf Jalil said...

mekasehh =)

[sutera kasih] said...

wahhh syoknyerr..sy new year kt rmh jekk hehe

Please take your time for this =)