Followers

Thursday, June 2, 2011

Time Dilation : mampukah kita manipulate masa?

Time aku belajar konsep mende ni dulu, aku memang macam susah nak percaya gak tapi memandangkan cikgu dah cakap yang mende ni dah proven mathematically oleh Einstein, aku taknak argue ape-ape. Terserah kepada diri masing-masing untuk percaya atau tidak.

Sebelum meneruskan cerite, try fahami cerite dibawah dulu:

"Anda mempunyai kembar (same umur). Kembar anda naik kapal terbang dan pusing keliling bumi dengan kelajuan cahaya sebanyak beberape pusingan (katekan beberape tahun). Bile kembar anda turun dari kapal terbang dan berjumpe dengan anda, die still mude lagi tapi anda dah tua."

Percaye tak kalau perkara diatas yang lebih dikenali sebagai TWIN PARADOX boleh terjadik? (jika ada teknologi untuk bergerak sepantas cahaya). Kejadian tersebut adalah salah satu kes dimana TIME DILATION berlaku, dimana masa yang dialami oleh kembar anda kat dalam kapal terbang tu lagi pantas daripada masa yg dilalui oleh anda berdasarkan pemerhatian die. (Anda gerak slow motion dan die gerak macam biase --> berdasarkan pemerhatian die dari dalam kapal terbang tu)

Macam mane mende tu boleh terjadik? Saye akan explain secara simple dan detail untuk entry akan datang (Jumaat 3pm). Terima kasih sebab sudi bace entry jenis macam ni =)

5 comments:

NNAA said...

wow..superb! ce sambung ce sambung. :)

Aminorias said...

menarik giler....waiting for the explanation..

Miszyuyu said...

hihi,,bc ajew smpai phm..xkena byr kn

FaradyanaAzman said...

bersemangat nak tau cerita selanjutnya.. interesting

Ashraf Jalil said...

mekaseh rakan2 =D

Please take your time for this =)