Followers

Friday, June 3, 2011

Time Dilation: Camne ia terjadik?

Entry ni adalah sambungan kepada entry sebelum ni. Sebenarnye konsep Time Dilation ni simple je untuk difahami, tetapi susah tahap gaban nak prove mathematically. Time exam dulu pon , aku just gune je equation dan aku taknak sebok2 pasal macam mane equation tu dibuat. Entry kali ni aku malas nak explain equation tu tetapi just nak menerangkan sedikit konsep pasal topik nih.

Ape-ape pon aku rase semua orang terutamanya yang bawak kete, tahu bahawa halaju dikira dalam unit kilometer per jam. So, halaju tu adelah jarak bahagi masa. Satu fakta lagi yang perlu diketahui ialah, halaju maksimum jasad yang kita dapat kaji setakat ni ialah sama dengan kelajuan cahaya (300 000 000 m/s).


Dan jika anda tgk video ni:



ianya adelah satu mende yang TAK make sense bile 2 objek bergerak pada halaju yang sama mempunyai jarak dilalui yang berbeza. Contoh kalau saye lari 100 km/jam dan anda jugak lari 100km/jam dalam pertandingan lumba lari. Of course la jarak yang kite lalui same banyak kan?

DAN apabila halaju dan jarak tidak boleh diubah lagi, MAKA masa telah dimanipulasi.. Dengan itu, terjadiklah time dilation ni..



Terserah untuk percaya atau tidak..Thanks bace =)

4 comments:

iddy said...

woah, if that is so, then time travel must be possible la kan

hidayah azman said...

egypt dah tak ikut cepatkan masa satu jam.damn! we can't even got enough sleep,mlm yg singkat,siang sgt panjang.sabarjela

iddy said...

o, ic..hehe

NNAA said...

pergh..gugur karat kat pale otak ni sbb lama tak blaja konsep2 fizik cenggini. haha. tau bio je. ;p

Please take your time for this =)