Followers

Wednesday, January 6, 2010

All that matters..


Yabbedabeduu!!! Happy New Year diucapkan kpd sesape la yg bace blog nih.. Dan skali lagi kebosanan yang saya lalui berada pada tahap boleh masuk ICU pada ketika ini justeru terlintas kat hati nak wat entry baru.

Skang nih kol 2.37pm, 5 hb Jan 2010.. Kelas dah pon start sejak semalam n utk pengetahuan umum, semalam aku ponteng dua kelas sebab tak sampai seru lagi. Arini seru dah sampai n aku berjaye datang kelas Fluid kol 10am td..(phewww).

Basically, aku xnak cite mende2 yg complicated kat entry kali ni tapi sekadar nak kupas sikit je pasal topik2 hangat yg berlegar dalam kpale sepanjang cuti lepas.

Antarenye adalah:

1) DSLR

Oraitt…Ni adelah mende yg bermain kat minda aku 24-7 sejak aku abes final exam sem lepas. Sebenarnye aku ni jenis minat amek gambar, tapi cume tak dapat expresskan je minat tuh. Aku ade la gak usha2 dslr kat website yg membe aku (Sid yg dah pon berjaye memiliki Nikon D5000..Tahniah..) bagi beberape kali..

Tapi tetibe ade satu hari tu ade satu suara sayup2 kedengaran n berlegar legar dalam kpale aku n makin lame jadik makin kuat. Suara tu berkata “Ashraf, sudah sampai mase kamu utk mengexpresskan minat kamu terhadap photography.. Dengan ini, aku menyarankan, BELILAH DSLR!”. Shaytonn mane la plak hasut aku abeskan duit kali ni…

Ok. Back to business. Tp secara jujurnye, aku mmg serious nak ade DSLR sendiri dan aku nak belajar Skill/teknik/cara2 gune DSLR tu secara professional. Walaupon skang ni aku blom ade DSLR sndiri, aku xbosan wat research sedikit sebanyak pasal DSLR terutamanye pasal Nikon D90. Antara mende2 yg aku research ialah:

-basic mode DSLR seperti aperture priority, shutter priority, ISO, fucntion2 sume mode tersebut, effect2 khas pada pic, cara nak set colour temperature, saturation, hue etc n kesesuaiannye terhadap pic yg kte nak amek dan byk lagi.

-Lense: jenis2 lense n kegunaan, kelebihan, kekurangan lense2 tersebut terhadap pic yg kte nak amek.

-Lighting: angle+light intensity yg membolehkan kite amek pic yg kite nak.

-Penggunaan adobe photoshop utk edit pic kalo kite xnak ubah setting kat DSLR.

-Berlatih gune D90 membe aku yg dtg jauh dr Alberta ke Ottawa utk lepak2 time cuti (Thanks Bijan kerana byk mengajor pasal DSLR)

-Aku gak banyakkan usha pic2 mereka2 yg sememangnye gempak menggunakan DSLR tgk2 cmne diorang wat kesan pic yg lawa nak mampuih tu..

Skang ni aku tgh rase passionate gile terhadap photography ni n aku bercadang nak bli Nikon D90 n Nikkor 50mm f1.8 lense (utk portrait) ..lpas tu aku nak bli Nikkor 18-200mm VR ii dua bulan lepas aku bli d90 n 50mm lense tuh.

2) New York

Hueheh..Winter Break kali ni aku sambut New year kat New York bersame 6 lagi rakan2 len (Sid, Faisal, Quchai, Dzul, Faris, Ben) Banyak mende berlaku sepanjang penantian utk pergi ke New York, semasa di New York n selepas balik dr New York. Aku akan wat satu entry khas utk topik ni next time.

3) Music

Bilik depan bilik aku dah pon jadik studio jamming. So pepaham la.. Bunyik drum n guitar kol 4 pagi bute tu adelah perkara biasa.

4)Result last sem

Cuak kot, result tak kuar2 lagi padahal da masuk second sem.. Kekure tol la admin ni.

0 comments:

Please take your time for this =)