Followers

Monday, October 17, 2011

Tips Untuk Wanita: Shopping Dengan Pantas


Definisi "shopping dengan pantas" bagi aku ialah cepat membuat keputusan apabila nak beli sesuatu yang diinginkan. Bila kita shopping dengan pantas, bukan maksudnya kita main tibai je beli sesuatu produk tu tanpa menganalisis perbandingan harga dan kualiti pilihan yang kita ada. Shopping dengan pantas ni memerlukan ketajaman mata dan kecekapan otak untuk memproses segala data berkaitan dengan pilihan barangan yang terpacak di depan mata kita untuk mengenalpasti adakah berbaloi kita memilih barang tersebut? Ape kes Kak Besah spend 2 jam nak shopping kat kedai runcit? Padahal nak pilih garam je pon..

Terus-terang, aku memang suka shopping dengan pantas. Bila aku nak beli sesuatu, aku tak akan tunggu lama-lama untuk buat keputusan. Aku akan menggunakan segala resource yang ada (termasuk pendapat orang yang expert) untuk buat keputusan especially apabila ianya melibatkan gadgets yang mahal seperti smartphone ataupun laptop.

Tetapi realiti dunia, mungkin kebanyakan perempuan suka shopping lambat-lambat sebab diorang enjoy tengok-tengok barang walaupun tak beli a.k.a window shopping. Then try semua baju yang ada kat dalam MNG sampai store assistant maki-hamun dalam hati. Dah try baju tak reti nak lipat balik kan..

Bulan lepas, aku terase nak beli tablet PC. Tapi tak tau mana satu yang bagus. Apa yang aku buat ialah aku tanye adik aku yang expert pasal android, tanye membe, dan tengok review kat internet. Malam tu aku terus pergi Lowyat dan beli Acer Iconia A500. Buat apa tunggu esok kalau boleh beli harini? Then minggu lepas aku nak beli laptop baru untuk buat keje. Memandangkan aku malas nak review, aku tros tanye membe aku laptop mane yang best. Then, bile die reply, aku tros gi Canadian Computers and beli laptop tersebut. Aku dapat Lenovo dengan processor Intel I core 7, 15.6 inches dengan harga 688cad tak termasuk tax. Clearance sale. Tinggal satu jek kat kedai tuh. Harga asal 1099cad. Jimat gila babas! Specs lain seperti Graphic card, RAM, etc pun boleh tahan superb!

Begitu juga dengan sesiapa yang berminat nak beli DSLR, korang kene banyak mintak pendapat golongan experts kalau korang rase korang noob. Unless kalau korang kaya dan rasa boleh buang DSLR sesuke hati dan beli yang baru apabila ianya tidak memuaskan hati, thats up to you..

P/s: Esok nak dating ngan Avril Lavigne. Kene pakai semat-semat nih.

11 comments:

Flower Detox Tea said...

suka search dlu kat internet,jimat sama..lagi suka beli on9 je...hehe

http://sweetgurlz11.blogspot.com/2011/10/dapat-cek-bernilai-rm31000.html

TeAqArH said...

pergh...gile lame x singgah kt belog ash ni...bz sgt kot..walaupun x sesibuk dak engineer ni.hehehe...
tqah jenins beli tros gak...lau nk window shoping..gunakan 1ari tu utk survey sume yg nak..pastu da wat kptsn..tros beli..muahahahah

Unknown said...

ahh.! x feel shoppng laju2 ni.hehehe.bia lmbat asalkan puasssss :D

Ashraf Jalil said...

Gadis: dasat tuh kalo boleh beli garam online..heheh

teaqah: waa..pantas..pantas..sep2..haha

Abell: aku dah stalk blog ko..ngahaha

Unknown said...

oh setuju.prmpuan lebih suka window shopping.sgt setuju yg tu.nak beli sikit aje tp yg window shopping tu yg sakan tu.hee

Atiqah Wadiah said...

pompuan kan?bese lar tuh..suka cuba try test b4 beli..huhu

FizaFizz said...

the best way is survey the item first kan..then, baru la decide nk beli apa.

*ehemm..lama tak borak..keh3

Mira Maisara said...

shopping lama lama baru ler syok..puas hati jumpa barang yang kita nak..betol takk??

YuFakhrullah said...

hi friend:) long time no text !haha .
how are u??

Ashraf Jalil said...

wtasup ninja :D aku busy nak mampus..hahah

Mek Onie said...

kalau onie tak aim barang tu memang pantas la onie shopping,kalau dah lama aim memang sat jela,hehe....tapi susah kot nak sopping dengan pantas kerna saya ini serupa kura-kura pabila shopping,haha

Please take your time for this =)