Followers

Wednesday, September 28, 2011

Kenapa Perempuan Suka Pink (Repost)

Kenapa perempuan suka warna pink

Semalam ade ternampak status Encik Urut Turun Temurun kat SB berkaitan dengan kecenderungan perempuan untuk suke warna pink. Terima kasih kepada beliau sebab telah memberi aku idea untuk buat entry ni. Hehe.
Jadi, ape ke he nye perempuan suke kaler pink ni? Mane-mane blog kaum Hawa yang aku bukak, majoriti mempunyai blog berkaler pink contohnye seperti Yuyu Zulaikha dengan blog kupu-kupu keciknye. So, semalam aku telah membuka satu artikel daripada Steve Connor, seorang Science Editor berkaitan fenomena ini.
Experimen beliau senang jek. Beliau amek 208 orang dan letak diorang depan 2 bijik objek yang berkaler biru kemerahan dan biru biase. Hasil menunjukkan yang majoriti perempuan akan tend to pilih objek berkaler BIRU KEMERAHAN. Perempuan lebih cenderung kearah warna MERAH. Mate manusia ni mempunyai pandangan trichromatic dan mempunyai 3 pigmen sensitif terhadap 3 jenis kaler termasuk merah. Diorang buat kesimpulan yang fenomena ni adelah disebabkan faktor biology dan bukan tradisi. Evolusi juge telah menjadi satu faktor dimana lelaki lebih suke kaler lebih biru dan hijau atas sebab dari dulu, kaum adam biase membuat kerja2 keras explore lautan dan hutan yang berkaler biru dan hijau. Manakala perempuan biase membuat kerja ringan dengan memetik buah-buahan seperti epal (bukan petik Cik Epal) dan strawberry,.. dan mereka juge mempunyai muke yg senang blush (merah).
Jadi, untuk kaum Hawa, aku xpasti kenape kebanyakan korang suke kaler pink. Adekah sebab mmg korang suke perise stroberi atau mak dah latih dari kecik untuk suke kaler pink. Kalo xsuke kaler pink kene denda kurung dalam bilik stor. Mungkin xde reason yang solid pasal fenomena ni tapi papehal pon, aku nak gi minum air stroberi dulu. Tetibe haus lak cite pasal ni..

9 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

xtaula pasaipa..tp mmg suka pink..heheh..

Fareha Rahmat (Bos Besar) said...

pink sgt menyejukkan hatiku ecehhh

Mila Ahmad said...

warna pink 2 nampak lembut,,,

starzieti said...

wane pink comeyyy. :D

MizzTina said...

kaler pink ni soft la.. sweet.. hehe

| CIKZEK | said...

wrne pink nmpak sweetttt gtuuuu :D

myraVea said...

Pink sangat sweet owh!! sukeee <3 hehe

nidapink90 said...

pink sgt chnateq, nmpk sweet n manis je.. tp kadang kala, ad agak nmpk cam menggediks.. sy pu n ske pink! tp x gedik kut. biasa ja

♥ Fatisya Pinky ♥ said...

pink tu warna yg menyenangkan

Please take your time for this =)